У РІ КУП НАНУ у рамках Тижня права відбувся круглий стіл «Науково-методичні засади створення інноваційної моделі STEAM-освіти»
Круглий стіл, організований кафедрою гуманітарних дисциплін РІ КУП НАНУ, відбувся у контексті міжвузівської співпраці з Національним університетом водного господарства та природокористування, зібрав усіх, хто не байдужий до організації педагогічного процесу та поглиблення інноваційних освітніх практик.
Відкриваючи захід, завідувач кафедри гуманітарних дисциплін Стефанія Українець відзначила, що актуальність проблеми зумовлює потребу в навчальних закладах майбутнього, в яких об’єднані STEM-науки і гуманітарне знання (STEAM). Натомість система освіти в усьому світі переживає кризу, оскільки навчання й досі відбувається за застарілими стандартами індустріального суспільства, незважаючи на різні підходи до викладання та навчальні програми. Експерти освіти вважають, що у наступні десятиліття актуальним напрямком у навчанні буде не розвиток навичок, а формування рис характеру, таких як критичне й абстрактне мислення, вміння працювати в команді, креативність, лабільність, адаптивність. В умовах неперервної освіти, у час, коли знання весь час оновлюється, а інформація швидко втрачає свою новизну, будуть затребувані на ринку праці саме фахівці такого типу. Знання будуть оцінюватися за набутими компетентностями, розробленими проектами тощо.
До етимології поняття звернулася доктор філософських наук, професор кафедри філософії НУВГП Алла Залужна, яка відзначила, що STEM (S – science, T – technology – Е-engineering – М-mathematics) вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). STEM-підхід широко поширений у світі, особливо в освітньому напрямку США, зокрема підхід запроваджено в багатьох провідних університетах. Для просування сучасних підходів в галузі освіти в Україні було створено Інститут модернізації змісту освіти. Був організований проект «STEM: професії майбутнього». Згодом, ініціативу підтримали провідні вітчизняні та іноземні компанії, що працюють на території України. В результаті була створена Коаліція STEM-освіти в Україні. Коаліція STEM освіти – це платформа для об’єднання компаній, навчальних закладів, асоціацій, експертних організацій, муніципалітетів та ЗМІ заради підвищення якості STEM-освіти в Україні.
До завдань Коаліції STEM освіти звернулася старший викладач кафедри гуманітарних дисциплін Ганна Дикун. Проблему організації профорієнтаційних проектів для молоді розкрила завідувач кафедри загальнотеоретичних правових дисциплін Олена Матвійчук.
Створення можливостей для експериментальної та дослідницької роботи у навчальних закладах стало предметом аналізу завідувача кафедри спеціальних юридичних дисциплін Оксани Якимчук, яка підкреслила, що світ розвивається динамічно і світовому бізнесу вже необхідні спеціалісти, які мають крім наукових і технічних знань ще й гуманітарні, тобто STEAM-фахівці, де A (Arts) – гуманітарні галузі знань. Як зазначають фахівці, незабаром роботи почнуть виконувати деякі завдання, для яких потрібна STEM-освіта, краще за людей. Однак гуманітарні дисципліни (психологію, мистецтво та інші) машини не зможуть осягнути. Вагомість гуманітарної освіти підвищується, продовжують з’являтися освітні стартапи. Наприклад, популярними є мобільні додатки-репетитори, наприклад, додаток Fluent Forever для прискореного вивчення іноземних мов. Навчання онлайн та дистанційне навчання стрімко розвивається, оскільки є зручним і персоналізованим».
У процесі обговорення було визначено основні характеристики STEАM-моделі: нелінійнійність; гібрідність; залежність від цілей і результатів впровадження моделі, мобільність; прогназованість тенденцій і результатів проектного навчання та досліджень, що плануються у межах моделі.
Проблематика круглого столу є невичерпною, а тому відкритою для подальшого обговорення.